جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند
سرخط خبرها

وزارت خارجه: بر اساس رفتار آمریکا تصمیم می‌گیریم، نه پیام‌های غیرشفاف

  • کد خبر: ۱۰۱۵۱۹
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
وزارت خارجه: بر اساس رفتار آمریکا تصمیم می‌گیریم، نه پیام‌های غیرشفاف
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به موضع ایران درباره مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: موضوع جمهوری اسلامی ایران، یک موضوع تداوم دار تا امروز بوده است. ما بر اساس رفتار ایالات متحده تصمیم می‌گیریم، نه بر اساس پیام‌های غیر شفاف یا بدون اینکه بدانیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سعید خطیب زاده در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به توافقات انجام شده بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: این سفر در چارچوب فنی برگزار شد که مقدمه این سفر مذاکرات وین بود. بر اساس بیانیه مشترک یک همکاری مشترک با آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهیم داشت. جمهوری اسلامی ایران پاسخ سؤالات آژانس را داد، اما لازم بود در چارچوب فنی و زمانی مشخص دوباره به این سؤالات پاسخ داده شود. رابطه مستقیمی بین بسته شدن این سؤالات و توافقی که در وین انجام می‌شود، وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اظهار نظر برخی نمایندگان مجلس درباره مذاکرات وین گفت: مجلس شورای اسلامی، یکی از نهاد‌های مردم سالاری در ایران است. برخی اظهارنظر‌های نمایندگان مجلس نشان دهنده این شکوه مردم سالاری و مطالبه گری نمایندگان مردم ایران است. ما به آن‌ها احترام می‌گذاریم، اما طبیعی است که صدا‌های مختلفی از مجلس شنیده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نکات اختلافی باقی مانده در وین بیان کرد: اگر کسی موضوع جدیدی را اضافه نکند، نکات اختلافی باقی مانده از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است. همه آن‌ها هم منتظر پاسخ ایالات متحده است. اگر رویکرد منطقی داشته باشد و دغدغه ۱+۴ و ایران را در نظر بگیرد و پاسخ مناسبی از طرف واشینگتن داده شود، در کمترین زمان توافق در دسترس است.

خطیب زاده تأکید کرد: ما هیچ زمانی را به عنوان ضرب الأجل نمی‌پذیریم. ملاک برای ما توافق خوب است، توافقی که منافع ملت در آن لحاظ شود. همین امروز آمادگی داریم در وین این توافق صورت گیرد.

پاسخ به لفاظی‌های صهیونیست‌ها

وی درباره اقدامات رژیم آپارتایدی صهیونیستی درزمینه مذاکرات وین بیان کرد: مخاطب اقدامات رژیم صهیونیستی، پایتخت‌های اروپایی و ۱+۴ است. رژیم آپارتایدی که در سرزمین‌های اشغالی است، سیاست و روش آن هراس افکنی، ترساندن و خراب کاری و دست کاری در هرگونه راه حل‌های دیپلماتیک برای مسائل بین المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: مطمئنیم هم دوستان در روسیه و مسکو و هم نخبگان در کشور‌های مختلف، میزان دشمنی این رژیم با آرامش و صلح در فضای بین المللی را می‌شناسند. خطیب زاده تأکید کرد: ما از لفاظی‌های این رژیم هیچ وقت نگرانی نداشته ایم؛ این اقدامات برای مصارف خاص و باج خواهی از کشورهاست و مهم این است که این کشور‌ها بدانند با چه ساختاری حرف می‌زنند و همکاری‌ می‌کنند؛ ساختاری که از ابتدا پروایی نداشته است از اینکه بگوید هدف اصلی اش، شکل نگرفتن توافق در وین است.

همکاری‌های هسته‌ای ایران نباید محدود شود

وی درباره سخنان وزیر خارجه روسیه درخصوص اثر تحریم‌ها بر مراودات تجاری روسیه گفت: منتظریم که این سخنان را از مجاری دیپلماتیک بشنویم. روشن است که گفتگو‌ها در مسیر خود در حال پیگیری است و همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران نباید محدود شود یا تحت تأثیر قرار بگیرد.

خطیب زاده بیان کرد: رویکرد روسیه تا امروز، سازنده بوده است. ما برای رسیدن به یک توافق دسته جمعی در وین جمع شدیم و منتظریم که جزئیات بیشتری ارائه شود.

وی یادآور شد: مردم ایران می‌دانند که مذاکره کنندگانشان در وین در راستای حداکثرسازی منافع آن‌ها قدم برمی دارند و در همین راستا هم کار خود را جلو خواهند برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع چین در مذاکرات وین گفت: از روز اول مذاکره تا امروز، موضع چین بسیار سازنده بوده است. چین موضع حمایتی از گفتگو‌های وین داشته است و با چین در همین بستر در وین جلو خواهیم رفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سخنان وزیر خارجه روسیه در خصوص اخذ تضامین از آمریکا، گفت: روسیه یکی از طرف‌های مذاکراتی در وین بوده و طبیعی است که این درخواست‌ها را در چارچوب وین و در میز مذاکراتی دریافت کنیم. اجازه بدهیم ترجمان آن را در میز مذاکرات بشنویم و بدانیم که باید آن‌ها را در چه بستری پیش برد.

موضع ایران درباره بحران اوکراین

خطیب زاده با اشاره به موضع ایران درقبال بحران اوکراین گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با در نظر گرفتن ژئوپلیتیک منطقه، معاهدات بین المللی و توافقات بین کشورها، مخالفت با جنگ به عنوان راه حل بحران‌ها بوده است.

وی بیان کرد: ما از روز اول موضع خود را درباره مسئله اوکراین اعلام کردیم؛ آنچه در این منطقه اتفاق می‌افتد، نتیجه اقدامات ناتو بوده است، اما ما همه را به آتش بس دعوت کردیم و خواستیم که در یک بستر دیپلماتیک، همه نگرانی‌های دو طرف بر طرف شود.

خطیب زاده افزود: با دوستانمان در روسیه تشکیک مساعی می‌کنیم تا آتش بس فوری برقرار شود. توافقاتی که بین شوروی سابق و اوکراین انجام شده، روشن است و طبیعی است که ملت‌ها باید در این مواقع کنار دولت‌های خود بمانند.

واکنش به اظهارنظر محمد بن سلمان

وی درباره اظهارات ولیعهد سعودی درخصوص مذاکره با ایران بیان کرد: امیرعبداللهیان موضع ایران را به روشنی بیان کرد؛ عربستان یک کشور مهم در جهان اسلام و منطقه است و پرونده‌های اختلافی نباید باعث شود حداقلی از روابط را با هم نداشته باشیم. منتفعان اصلی این روابط مردم منطقه و دو کشور هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در چهار دور گذشته، گفتگو‌ها در بغداد، در فضای خوب، محترمانه و مثبتی ادامه داشته است.

البته باید تأکید کنم که نتایج ملموسی از این گفتگو‌ها تا امروز به دست نیامده و حداقل نتایج کم و محدود بوده است. خطیب زاده اضافه کرد: باید در دور پنجم تلاش کنیم از مفاهمه‌ای که در برخی حوزه‌ها داشته ایم، ترجمان نتیجه کنیم. تاریخ دور پنجم هنوز قطعی نیست، ولی هر دو طرف برای برگزاری نشست بعدی اراده دارند. اگر عربستان سعودی با این اراده قطعی در بغداد حاضر شود تا نتیجه مناسبی از این گفتگو‌ها حاصل شود، ایران نیز آمادگی دارد که برقراری روابط میان دو کشور تسریع شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->